Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

''Till föruttnelsen''

Av David Gonzalez - 1 februari 2012 15:55

''Förruttnelse, hasta, o älskade brud,
    att bädda vårt ensliga läger!
Förskjuten av världen, förskjuten av Gud,
    blott dig till förhoppning jag äger.
Fort, smycka vår kammar - på svartklädda båren
den suckande älskarn din boning skall nå.
Fort, tillred vår brudsäng - med nejlikor våren
    skall henne beså.

Slut ömt i ditt sköte min smäktande kropp,
    förkväv i ditt famntag min smärta!
I maskar lös tanken och känslorna opp,
    i aska mitt brinnande hjärta.
Rik är du, o flicka! - i hemgift du giver
den stora, den grönskande jorden åt mig.
Jag plågas häruppe, men lycklig jag bliver
    därnere hos dig.

Till vällustens ljuva, förtrollande kvalm
    oss svartklädda brudsvenner följa.
Vår bröllopssång ringes av klockornas malm,
    och gröna gardiner oss dölja.
När stormarna ute på världshavet råda,
när fasor den blodade jorden bebo,
när fejderna rasa, vi slumra dock båda
    i gyllene ro.'' 


Ok!. Detta är då Erik Johan Stagnelius ''Till föruttnelsen'' och man märker snabbt att författaren inte bara ser döden som en befrielse. Han verkar ha haft ett jobbigt liv och därmed längtat efter att dö. Som jag tidigare skrev beskriver författaren döden som en befrielse och som en evig vila utan någon som helst smärta. Personligen ser jag inte på döden som en befrielse, då det enligt mig betyder att man längtar till det men jag förstår att vissa männsikor kan känna så, tex svårt sjuka som ständigt har ont,så det är absolut inget fel med att se döden som en befrielse. Synen på livet i texten är mörk vilket är anledningen till att författaren längtar efter att somna in. ''När stormarna ute på världshavet råda, när fasor den blodade jorden bebo', när fejderna rasa, vi slumra dock båda i gyllene ro''  här visar författaren (enligt min personliga åsikt) hur han känner om livet respektive döden, och än en gång ser man här att han ser döden som en befrielse och som en evig vila. Utan smärta, utan bekymmer

 
 
Ingen bild

Gabriella

3 februari 2012 12:08

Jag uppfattade den här dikten på samma sätt och jag tycker att den är mycket vacker :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David Gonzalez - 10 februari 2012 13:12

 Dickens gör tydliga miljöbeskrivningar i boken vilket gör att det är inte så svårt att föreställa sig hur London ocg landsbyggden så ut på den tiden. ''Han tittade åt höger och åt vänster. Åt vilket håll skulle han fly? Men så kom han ihåg att han...

Av David Gonzalez - 9 februari 2012 20:51

Charles John Huffam Dickens föddes den 7e frbruari 1812 i portsmouth (hamnstad på Englands sydkust). Han var en brittisk författare som kom att bli världskänd för sina romaner, bland annat ''Oliver Twist'' När Dickens var 9 år gammal flyttade han m...

Av David Gonzalez - 9 februari 2012 19:39

''Pälsen'' är en novell av Hjalmar Söderberg. Den handlar om doktor Henck, en läkare som verkar ha otur i allt han gör. Han är en god vän till häradshövdingen Richardt som till skillad från Henck, är framgångsrik. Doktor Henck är gift och har barn me...

Av David Gonzalez - 9 februari 2012 14:16

''Dina ögon äro eldar och min själ är beck och kåda. Vänd dig från mig, förr'n jag tändes som en mila innantill! En fiol jag är med världens alla visor i sin låda, du kan bringa den att spela, hur du vill och hvad du vill. Vänd dig från mig, vänd di...

Av David Gonzalez - 1 februari 2012 15:05

''Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få, sjung vackert, I skorrande strängar, sjung vackert om kärlek ändå.   Den drömmen, som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få, för den, som ur Eden förbannats, ä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards