Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

''Pälsen''

Av David Gonzalez - 9 februari 2012 19:39

''Pälsen'' är en novell av Hjalmar Söderberg. Den handlar om doktor Henck, en läkare som verkar ha otur i allt han gör. Han är en god vän till häradshövdingen Richardt som till skillad från Henck, är framgångsrik. Doktor Henck är gift och har barn men det verkar som om hans gode vän Richardt har ett nära förhållande med hustrun.


Richardt är en framgångsrik ungkarl som precis har blivit verkställande direktör i ett nytt bolag och han äger en stor och fin päls (som tydligen var ''top notch'' på den tiden) 


Henck är en läkare som till skillnad från Richardt inte är så framgångsrik. Han har haft ett dåligt år och känner på sig att döden snart knackar på hans dörr. Dock har han en vacker fru och tre barn men som tidigare skrivet verkar hans gode vän Richardt ha en relation med hustrun som verkar vara mer än vänskaplig...

När Henck var på väg till sin vän Richardt blev han påkörd av en drosksläde. Han klarade dig utan större skador men hans rock fick ett hål. Detta gjortde att Richardt lånade ut sin fina rock till honom. 

Under tiden som doktor Henck bar rocken kände han sig lycklig och alla bekymmer verkade försvinna och han ångrade att han inte hade köpt en rock tidigare (på kredit förstås då han inte var lika välbärgad som Richardt).


Några tidstypiska drag i novellen... Naturalismen kanske? jag vet faktiskt inte men med tanke på att författaren beskriver allt och alla tydligt så skulle jag nog tro att novellen är naturalistisk.

Varför Novellen heter pälsen är väl ganska självklart. för att större delen av novellen beskriver en päls och dess inverkan på en människa. 


Jag tycker inget speciellt om denna novell. Dock tycker jag synd om doktorn. 

 
 
Ingen bild

Gabriella

10 februari 2012 12:50

Du har beskrivt berättelsen bra. Tycker kanske att du skulle ha analyserat den lite mer :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David Gonzalez - 10 februari 2012 13:12

 Dickens gör tydliga miljöbeskrivningar i boken vilket gör att det är inte så svårt att föreställa sig hur London ocg landsbyggden så ut på den tiden. ''Han tittade åt höger och åt vänster. Åt vilket håll skulle han fly? Men så kom han ihåg att han...

Av David Gonzalez - 9 februari 2012 20:51

Charles John Huffam Dickens föddes den 7e frbruari 1812 i portsmouth (hamnstad på Englands sydkust). Han var en brittisk författare som kom att bli världskänd för sina romaner, bland annat ''Oliver Twist'' När Dickens var 9 år gammal flyttade han m...

Av David Gonzalez - 9 februari 2012 14:16

''Dina ögon äro eldar och min själ är beck och kåda. Vänd dig från mig, förr'n jag tändes som en mila innantill! En fiol jag är med världens alla visor i sin låda, du kan bringa den att spela, hur du vill och hvad du vill. Vänd dig från mig, vänd di...

Av David Gonzalez - 1 februari 2012 15:55

''Förruttnelse, hasta, o älskade brud,     att bädda vårt ensliga läger! Förskjuten av världen, förskjuten av Gud,     blott dig till förhoppning jag äger. Fort, smycka vår kammar - på svartklädda båren den suckande älskarn din boning skall nå. ...

Av David Gonzalez - 1 februari 2012 15:05

''Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få, sjung vackert, I skorrande strängar, sjung vackert om kärlek ändå.   Den drömmen, som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få, för den, som ur Eden förbannats, ä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards